20 Nisan 2010 Salı

faşizmin halleri: beden eğitimi



sevgili günlük,

hayatım gittikçe beden eğitimi derslerine benzemekte..

küçük şişko bir çocukken, okuduum ilkokulda anadolu lisesini kazanan iki çocuktan biriydim. o güne kadar her bayramda veleng veleng bağırarak şiir okuyan, vuhuu en zor soruları çözebiliyor diye öğretmenler odasına çağırılıp test edilen, sınıf başkanı olup eli arkada efe gibi gezip milleti öttüren ben anadolu lisesinin o kodaman yığını çocukları arasında nereye düştük la olmuştum. hatta okuldaki ilk günüm ayrı bir travmadır hayatımda. ben anadolu lisesini aslında kazanmıştım da kazanamamıştım. yani normalde üç şube açmaları gerekiyorken, her sene öyle yaparlarken sonuçların açıklanacağı zaman iki şube açmaya karar vermişler üçüncü şubeye alınacak öğrencilerin o zamanın parasıyla 10 milyon vermesi gerektiini söylemişlerdi. şimdi kaça denk gelir bilmem, iyi paraydı onu hatırlıyorum. gizli sosyalist annem hemen olaya müdahale etmiş beni parayla okula göndermeyeceğini söylemişti. sonra o kısımları pek hatırlamıyorum ama özeti şu babama bi yem atmışlar babam yemeyince okul benim bedava okuyabileceğimi söylemiş. devlet okulunda burslu gibi okuduk, muamele gördük anasını satıyım. tabi ben bu süreçte mahalledeki deli füşenk ortaokuluna başlamış, hayatın derslerden gayrı kısmının, sokak hayatının daha kafaya kakıla kakıla öğretildiği yerde ilk haftamı geçirmiştim. defterleri kitapları geçtim, eşofmanlarım (o zamanki adıyla eşortman) bile alınmıştı ki bi gün eve döndüğümde annemle babam artık benim anadolu lisesine gideceğimi söylemişti. o füşenk ortaokulunda okusaydım şimdi ne olurdum bilmiyorum sevgili günlük. iki üç seçenek var tabi: birincisi hemşire, ikincisi astsubay karısı, üçüncüsü hocalara bıçak çekip kızları alırım aşağı diye tehdit eden bi bünye..

velhasılı kelam ertesi gün başka bi okula gidecektim ama kıyafetlerim birbirini tutmuyodu. biz ortaokul ezikleri bordo hırka giyerken, onlar anadolu lisesi üstinsanları ceketle gezerek kendilerinin nekkadar da farklı olduklarını milletin burun deliklerine sokuyorlardı. babam yav çıkıp alalım hemen hanım kıyafetleri dedi, ama gizli sosyalist annem kıyafetleri kendisinin dikebileceğini sadece bir gün gerektiğini söyledi. böylece ben üsttuğlalardan örülü, üsthocaların üstöğrencileri muhteşem bilgilerle donattığı anadolu liseme gittiğim ilk gün sivil kıyefetleydim. sivil. bildiğin günlük kıyafet yani sevgili günlük. ha diyceksin ki ne zorun vardı o gün gitme, kıyafetin gelince git okula. ama olmazdı sevgili günlük. ailemin batıl inançlarına göre bir gün okula gitmezsen okul kaçar. inek gelir yanar biter kül olur. (ayakkabılarımız çalınınca da okula gitmiştik. illa. onu yazmaya yüreciğim elvermez günlük) o güne dair hatırladığım en önemli üç şey var: birincisi örtmenin çok güzel bi kadın olduğu (meğer benim gözüm 2,5 miyopmuş, üç ay sonra gözlük alınınca bana farketmiştim kadının yüzünün aslında ne kadar bozuk ve kusura bakmasın ama çirkin olduğunu. bi de bugünki berbat ingilizcemin müsebbibi o kadındır, milletvekili torpillisi..) ikincisi boyu en kısa insanın ben olduğu (sadece 1.33) üçüncüsü ise herkesin bana baktığı. altımda bildiğin patlıcan moru bir pantolon vardı kumaş, üstümü hatırlamıyorum. ama milletin bana bakıp pısır pısır konuştuğunu ve benim o günden sonra bir daha görünmeyi sevmediğimi çok net hatırlıyorum. başlangıcı böyle olan güzide okul hayatımda benim kaygı düzeyimin sınırları aştığı, ferhat olup dağları deldiği yer ise beden eğitimi dersleriydi. zaten en güdük öğrenci olarak bütün boy sırasında en sona kalıp sağ baştan sayyyhh! saçmalığında en sonda olduum için bir adım öne çıkıp 'görünerek' bilmem kaç son diye bağırmam gerekiyordu. beden eğitiminde askeri sistemle yetişen bireyler olarak yemekteyiz programında subay işi masa dizayn etme işini eleştirmemeliyiz bence.. her sayımdan sonra da koşma yarışı yapılıyordu ve bil bakalım ben kaçıncı oluyordum günlük.tabiki bir. ehe şaka yaptım len dallama, sonuncu oluyodum tabiki, at gibi sulak yerde büyümüş arkadaşlarım arasında ben nası birinci olam? sonra beden eğitimi odasına tahtalı bişey geldi, adı kasaymış. ve birden bütün arkadaşlarım kasadan atlayabilmeye, taklalar atabilmeye başladı. ben tabii ki yapamadım. niye yapayım abicim niye yapayım lan dallamalar. benim orada öyle bir meziyetimin olması mı gerekiyor. hayır gören beden eğitimi spor yüksek okulu zanneder. olduğu bi voleybol oynat karpuz gibi bi top atalım basket potasının içine bu işte. ne manyakmışsınız kardeşim ya. sizi neyle besliyolar o beden eğitimi bölümünde anlamıyorum, ne yediriyolar da bir bir ölüyo beyin hücreleriniz. hiçbi derse çalışmadığım kadar evde ters takla atmaya çalıştım günlük. hakkım helal değil o biline.

bu öğrenciler kasadan atlayabildikçe benim pazar gecelerim kabus gibi geçmeye başaldı günlük. beden dersi pazartesiydi, ben pazar gecesi mide bulantısından mide bulatısına koşuyodum ve hakkaten çok yoğun yaşıyordum bunu. ay heyecanlandım midem bulanıyo değil de ölüyom anam yardım edin bulantısıydı. öyleki bir gece annemler acile götürdü beni.. tahlil tetkik filan derken, paçaları kıvrık dini bütün bi doktor amca herşeyi normal dedi. yeni okula filan mı başladı? annemler evet deyince dini bütün amca beni bir psikologa götürmeleri gerektiğini söyledi. o dönemin gözde bilimi psikoloji olmadığı için tabiki kulak arkası ettik el birliğiyle doktor işini. babam gidip bedenci ayı teyzeyle konuştu. teyze amanında ne çok üzüldüm halbuki ben onları çok seviyorum tamam bi daha olmaz filan gibi şeyler söylemiş. ne olmaz lan ne olmaz sen zaten ne yapabilicen kuş gagası kadar beyninle. üç bedenci değişti benim kaygılarım geçmedi senle ne alakası var gerizekalı. başka bi süreç bu.. geçen okulun internet sitesine bakarken öğretmenlerin toplu fotoğrafında aynı kadını yine gördüm. otuz kişi var otuzu da değişmiş, sevdiğim tanıdığım kimse kalmamış ama bu karşımda sırıtıyo. nasıl çaktıysa kendini artık o liseye bilmem. yıllarca beden dersinden önceki gece hafakanlar bastı beni. hatta bir hafakanımda ablam radyo eşliğinde ders çalıştığı ve radyoda ebabil bir kuştur şarkısı çaldığı için hala şarkıyı duyunca karnıma ağrı girer. dürzüler.. 6 yıl süren bu eziyetten son sene öss sayesinde kurtulduk. ara ara işe giderken otobüste okula eşofmanlarıyla giden çocukları görüyorum. belli ki ilk dersleri beden. ehhhhtrabeheyyyy diyorum içimden anca geçiyo o zaman.

hiçbir mantığı olmayan, sırf hayata eziyet katmak için yapılan dersler olduğunu, hocalar olduğunu, arkadaşlar olduğunu, insan taklidi yapan tipler olduğunu düşünüyorum hayatta. şimdi de öyle bir süreçten geçiyorum sanırım. hayatım giderek beden derslerine benzemeye başladı. okulda bana taktığını açık açık belli eden bir hoca var. hayatı boyunca hiç bir hoca tarafından 'takılmamış' ben hayretler içinde izlemekteyim. öyle ki bölüm başkanı köşeye çekip takıcak haa diye bile uyardı. akademia nasıl bir şekil şemal içinde diye dumurdan dumura koşarken bi de bu çıktı. 30uma geldim, yarın yiyeceğim azarın dozunu ne tepki vereceğimi vs. düşünüyorum. biri bu ülkede bilim mi yapılıyo dedi? bilim değil o ciğerim. bilim değil o. o ne bilmem ama bildiğim tek bir şey var, bu gece karnım ağrımayacak.



8 yorum:

hif dedi ki...

aslında sana küsmüştüm ama yazıyı okuyunca hatırlayabildiğim kadarıyla tombik halin geldi aklıma yidim bi anda seni pittin!o sana takan hocayı dangalak asiste edici erkadaşlarınla nereye göndericeğimi biliosun.seni özliorum nokta

dilimin kiri dedi ki...

fallayi iki dakka önce barışmış idik yine niye küstün bilemen. ama kendime acıdım lan yazıyı okuyunca. şu anda kaşlarımı indirdim tam bi bestami modundayım..

elegimsagma dedi ki...

bestami, tuna apartmanindayim olm su an :) tumden hatirliyorum o gunleri. gizli sosyalist sebuş, ehhe :)yalniz doktorun "psikologa goturun" değil, "bir seyi yok, psikolojik" dediğini, bu nedenle "hee bisiy yokmus" modunda oldugumuzu anmsiyorum. m. akif esofmanin ise hala gozlerimin onunde. tekmeledigin o muydu?
cok hazin blog yazisi olmus anasini satiyim. efkarlandim gece gece.

dilimin kiri dedi ki...

yok yok psikologa götürün dedi. annem de öyle hatırlıyo, hala üzülür gizli sosyalist. tekmelediğim o değildi, yeni okulun aşortmanıydı. valla şu anki saçma durumumu bilsen okulda daha çok efkarlanırsın. ararım akşama..

KuzeyGüney dedi ki...

Sahane tesbitlerde bulunmussun sekerim. Bir yandan gulerken bir yandan da huzunlendim lan. Hakikaten ama ne fenaydi beden dersleri :( Ben ters takladan cok tirsardim. Bi de gogusler yeni cikmaya baslarken ama henuz sutyen takmazken kosmak/kosturmak ne zulum gelirdi...Beden, muzik falan secmeli olsa bunlaR? Muzikte de blog flut calisiyoduk mal gibi. Bir yazida da onu anlatmak lazim.

dilimin kiri dedi ki...

eğitim sistemi süzme travma olmuş zaten benimki gibi bünyelerde. kesinlikle seçmeli olması lazım bence de berfucum ama bizim okulda zaten seçmeli dersti bunlar, şık tarafı da bunları seçmek zorunluydu=)zorunlu seçmeli dersle tanışıklıım o yıllardan geloor.

ouz dedi ki...

hüzünlü bi yazı olmuş, ama komikte… en çok astsubay karısına güldüm.nasıl bir bağ kurdum bilmiyorum ama benim ortaokul yıllarımda askeri okulların mülakatlarına girmekle geçti..hiç istemediğim halde faşist anne modeli sürekli beni o sınavlara sokuyordu..birinde ipten döndüm.. sağlıkta elediler ama nedenini söylemediler. sonra annem dayanamayıp aramış benim oğlumun nesi var niye elediniz diye, K bacak demişler (hala bilmiyom o ne demek). hatta geçen sabah kahvaltıda anlattı artık içine ne kadar yara olduysa.. seni böyle böyle elemişlerdi hatta orada ki kadınlar şey demişler “anaaam böyle güzel çocukta elendiyse…” belki anam abartıyor belki de gerçek, bilmiyorum ama iyi bildiğim bişey var o da ne zaman üni.ye yazıldım aha işte o gün evdeki faşist düzen son buldu…yaşasın özgürlük!

dilimin kiri dedi ki...

alt metinde ben güzel çocuğum diyosun yani=)